Numéro 36. Marx et Foucault

 Septembre 2004

Numéro disponible en ligne sur le site du Cairn : http://www.cairn.info/revue-actuel-marx.htm


[SOMMAIRE] [AUTEURS] [ABSTRACTS] [DISCUSSION dans Tribune de discussion]

 

SOMMAIRE

 

Présentation

DOSSIER : MARX et FOUCAULT

 

Thomas Lemke, « Marx sans guillemets » : Foucault, la gouvernementalité et la critique du néolibéralisme

Stéphane Legrand, Le marxisme oublié de Foucault 

Guillaume Le Blanc, Etre assujetti : Althusser, Foucault, Butler 

Warren Montag, « Foucault et la problématique des origines » : Folie et déraison lu par Althusser 

Bob Jessop, Pouvoir et stratégies chez Poulantzas et Foucault 

Marco Enrico Giacomelli, Ascendances et filiations foucaldiennes en Italie : l’opéraïsme en perspective

 

INTERVENTIONS

 

Bertrand Binoche, Les deux principes du libéralisme 

Jean-Marie Harribey, Le cognitivisme, nouvelle société ou impasse théorique et politique ?

Stuart Elden, Certains naissent de façon posthume :  la survie d’Henri Lefebvre

 

 

LIVRES

Henri Lefebvre

Henri Lefebvre, Méthodologie des sciences (E. Barot) 

Henri Lefebvre, Nietzsche (Y. Quiniou) 

Histoire et concepts

Jacques Guilhaumou et Raymonde Monnier (dir.), Des notions-concepts en révolution, Études révolutionnaires n°4 (H. Desbrousses) 

Marc Angenot, Les Grands récits militants des xixe et xxe siècles. Religions de l’humanité et sciences de l’histoire (E. Chubilleau) 

Philosophie

Giuseppe Prestipino, Realismo e Utopia. In memoria di Lukacs et Bloch (N. Tertulian)

Pierre Bouretz, Témoins du futur. Philosophie et messianisme (J. Guilhaumou)

Psychologie

Lev Vygotski, Conscience, inconscient, émotions ; précédé de Yves Clot, Vygostki, la conscience comme liaison  (V. Charbonnier) 

Auteurs
Bertrand Binoche, professeur de philosophie à l’Université Montpellier-III. A publié aux PUF: Critiques des droits de l’homme, 1989 ; Les trois sources des philosophies de l’histoire, 1994 ; Introduction à De l’Esprit des lois de Montesquieu, 1998. Chez Champ Vallon : L’Homme perfectible, 2004.

Stuart Elden enseigne la géographie politique à l’Université de Durham, Royaume-Uni. Il est l’auteur de Mapping the Present : Heidegger, Foucault and the Project of a Spatial History (2001) et Understanding Henri Lefebvre : Theory and the Possible (2004). Co-éditeur de Henri Lefebvre : Key Writings (avec Elizabeth Lebas et Eleonore Kofman) et co-traducteur de Rhythmanalysis (avec Gerald Moore), il travaille actuellement sur des questions autour de calcul et terri­toire.
Voir http://www.geography.dur.ac.uk/information/staff/elden.html

Marco Enrico Giacomelli est diplômé de philosophie de l’Université de Bologne, mais a aussi étudié à l’Université de Turin et de Paris VIII. Il poursuit son Doctorat d’esthétique à l’Université de Bologne et il est co-éditeur de la revue Swift. Il collabore à plusieurs revues de philosophie et d’art contemporain. Il a entre autres écrit : Bibliografia delle opere di J. Derrida (ed.), University of Minnesota, Rochester; « Archéologie » et « Roussel », in S. Leclercq, Abécédaire Foucault, Sils Maria, Mons 2004 ; il a aussi collaboré au Dizionario di filosofia, L. Floridi e G.P. Terravecchia (ed.), Carocci, Roma (sous presse).  

Bob Jessop est professeur de sociologie et directeur de l’Institute of Advan­ced Studies in Management and Social Sciences à l’Université de Lancaster, Royaume-Uni. Il est connu pour ses travaux sur la théorie de l’Etat, l’économie politique marxiste (spécialement l’approche de la régulation, la théorie sociale et la restructuration de l’Etat providence). Parmi ses publications : The Capitalist State (Oxford 1982), Nicos Poulantzas (London, 1985), Thatcherism: a Tale of Two Nations (Cambridge 1988), State Theory (Cambridge 1990), The Future of the Capitalist State (2002), and STATE/SPACE (2003) ainsi que de nombreux autres travaux. Il travaille actuellement sur les contradictions de l’économie du « capitalisme cognitif ». 
Voir http:\\www.comp.lancs.ac.uk\sociology\rjessop.html  
R.Jessop@lancs.ac.uk 

Jean-Marie Harribey, professeur agrégé de sciences économiques et sociales, maître de conférences d’économie à l’Université Bordeaux IV, membre du Conseil scientifique d’Attac, membre de la rédaction du Passant Ordinaire. Il a publié : L’économie économe, Le développement soutenable par la réduction du temps de travail, Paris, L’Harmattan, 1997. Le développement soutenable, Paris Economica, 1998. La démence sénile du capital, Fragments d’économie critique, Bègles, Ed. du Passant, 2002, rééd. 2004. Capital contre nature (co-dir. avec Michael Löwy), Paris, PUF, Actuel Marx Confrontation, 2003. Le développement a-t-il un avenir? Pour une société solidaire et économe (dir. pour Attac), Paris, Ed. Mille et une nuits, 2004.  

Guillaume Le Blanc est maître de conférences en philosophie à l’Université Michel de Montaigne à Bordeaux III. Il a publié : Canguilhem et les normes, PUF, 1998 ; La vie humaine. Anthropologie et biologie chez Georges Canguilhem, PUF, 2002, et Les maladies de l’homme normal, Editions du Passant Ordinaire, 2004. Il a par ailleurs dirigé Lectures de Canguilhem, ENS Editions, 2000 et Foucault au Collège de France : un itinéraire (dir. avec Jean Terrel), Presses Universitaires de Bordeaux, 2003. Il est par ailleurs l’auteur d’une dizaine d’articles sur Michel Foucault 

Stéphane Legrand, ancien élève de l’ENS Fontenay Saint-Cloud, enseigne la philosophie comme ATER à l’Université de Lille III. Il vient de soutenir une thèse sur Foucault, intitulée Le normal et l’anormal. Il a collaboré à l’ouvrage Michel Foucault au Collège de France : un itinéraire (PUB, 2003) et au livre L’épreuve de soi (Armand Colin, 2003).

Thomas Lemke est depuis 2002 chargé de recherches à l’Institut de Recherches sociales à Francfort sur le Main. Ses projets de recherche portent sur les implications sociales du diagnostic génétique. Ses centres d’intérêts sont : la théorie sociale et politique, la sociologie de l’organisation, la biopolitique, la sociologie des technologies génétiques et de la reproduction. Il a écrit : Eine Kritik der politischen Vernunft – Foucaults Analyse der modernen Gouvernementalität, Hamburg/Berlin, Argument, 1997. Gouvernementalität der Gegenwart. Studien zur Ökonomisierung des Sozialen (Ed. avec Ulrich Bröckling et Susanne Krasmann), Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2000. Organisation in der modernen Gesellschaft. Eine historische Einführung (avec Klaus Türk and Michael Bruch), Wiesbaden, Westdeutscher Verlag, 2002. Veranlagung und Veranwortung. Genetische Diagnostik zwischen Selbstbestimmung und Schicksal, Bielefeld, transcript Verlag, 2004.

Warren Montag est professeur de littérature comparée à Occidental College à Los Angeles. Il est l’auteur de trois livres : The Unthinkable Swift (1994), Bodies, Masses, Power : Spinoza and his Contemporaries (1999) and Louis Althusser (2003). Il est aussi éditeur de la collection The New Spinoza.

Abstracts

Bertrand Binoche, The Two Principles of Liberalism. The aim of our article is to construct a substantive definition of liberalism. To do so, the article brings together two principles which are entirely distinct, both in historical and in logical terms. The first is the principle of lesser government, according to which the State should allow the individual to carry out those actions which the latter is best fitted to perform – and, to begin with, those actions where the individual’s own safety is at stake. The second is the principle of differential government, which stipulates that liberty is only possible when several, heterogeneous systems of constraint – laws, morals, etc. – are simultaneously in operation. Liberalism, in the strict sense of the term, that is, understood as a body of thought which explicitly defined itself as such at the start of the nineteenth century, emerged from the encounter between these two principles. What is today called « neo-liberalism », that is, the subsumption of all modes of endeavour under the sole rule of economic exchange, thus proves to be the negation rather than the accomplishment of liberalism.

Stuart Elden, Some are Born Posthumously: The Survival of Henri Lefebvre. This article discusses the French reception of Lefebvre since his death in 1991. It initially dis­cusses two books that he had worked on shortly before, but which appeared post­humously. The main focus of the piece is the programme of reeditions of Lefebvre’s writings that have appeared over the last five or so years. Treating these thematically the article provides an overview of Lefebvre’s career, showing what his contemporary relevance is, while pointing out important concerns that have been neglected in the recent renewal of interest. The article concludes by discussing some of the secondary literature on Lefebvre, particularly the work of Rémi Hess and Michel Trebitsch, and suggesting avenues for future research.

Marco Enrico Giacomelli, Some Anticipations and Legacies of Foucault in Italy: Operaismo in Perspective. We connect « Sociological » research conducted by Italian operaism in Fifties-Seventies and genealogy of Michel Foucault, analysing some themes concerning contemporary political period. In particular, the concept of city-factory, needs, and disciplinary society, stressing some possible development of research and criticizing some position issued in politology, especially in Italy.

Bob Jessop, Poulantzas and Foucault on Power and Strategy. Following the events of May 1968, Foucault and Poulantzas both sharpened their analyses of power, developing in their different ways a sophisticated relational analysis of power relations, exploring both their microfoundations and their macrosocial strategic codification. This article focuses on these developments from a Marxist rather than Foucauldian perspective by presenting and critiquing Poulantzas’s own critical appropriation of Foucault’s arguments in Surveiller et Punir and Volonté de Savoir. In particular, it reveals the force of the criticisms of Foucault levelled by Poulantzas in L’État, le pouvoir, le socialisme (1978) and the extent to which Foucault’s theoretical development from 1976 onwards could be read as an indirect, unintended response to these criticisms. Having identified the parallels, convergences, and continuing differences between the work of Poulantzas and Foucault, the article then argues that neither theorist offered an adequate solution to the problem of the relation between micro-diversity and macro-necessity – with Foucault still privileging the former, Poulantzas the latter. The concluding section of the article proposes an alternative solution.

Jean-Marie Harribey, Cognitive Capitalism : New Society or Theoretical and Political Impasse ?According to the thesis of cognitive capitalism, the present transforma­tions of capitalism based on technological revolution, information and knowledge call into question Marx’s theory of value. We disagree with this theory. On the one hand, the value decreases as soon as work productivity increases, which is in agreement with the law of value. On the other, the crisis of capitalism does not mean that the origin of value does not lie in the exploitation of labour force. This crisis results from the dissociation between wealth and value, or again from the contradiction between the socialization of knowledge production and its private appropriation, as Marx anticipated so.

Guillaume Le Blanc, To Be Subjected, Althusser, Foucault, Butler. We need, if we want to understand the relations between Foucault and Marx to establish the proper link between Foucault and Althusser. This comparison can be made because of the tie of kinship which exists when we have a look on the norms of the discipline on one way and the functions of the ideology on the other way. The article can be regarded as a contribu­tion to the figure of subjection which is an effect of the norms. Judith Butler’s book, « The Psychic Life of Power » can be very useful to such a reading because it gives a new interpretation of the two French philosophers. In particular, the way the subjects are giving their assent to the subjection is really examined by Judith Butler and this argument is not directly contained in Foucault’ and Althusser’s programmes.

Stéphane Legrand, Foucault’s Forgotten Marxism. This article tries to point out several methodological issues concerning Foucault’s Surveiller et punir, such as the equi­vocal status of some of Foucault’s main concepts, or the assumed homogeneity of the various disciplinary institutions analyzed in this book. And it aims at suggesting that such issues might find a solution, should one consider the Marxist background on which, as the Lectures at the Collège de France of the year 1973 (still unpublished yet) clearly show, Foucault’s theories were dependant. In the opinion of the author, only in as much as this heritage is accepted and seriously taken into account, shall Foucault’s concepts and theses regain their political and critical pertinence.

Thomas Lemke, « Marx without Quotation-Marks » : Foucault, Governability, and the Critique of Neoliberalism. The « micro-physics of power » that Foucault proposed in the beginning of the 1970s for the analysis of power relations encountered two serious theoretical problems. It did not sufficiently explain processes of subjectivation and lacked an adequate concept of the state. The problematics of government that Foucault finally developed provides a solution to these problems. It offers a new theoretical perspective on power since it underlines that power is foremost about guidance and conduct. Foucault’s work on governmentality parallels very similar endeavours and recent developments in Marxist theory and is also of great critical interest to analyse contemporary neoliberal forms of government.

Warren Montag, « Foucault and the Problematic of Origins » : Althusser’s Reading of Folie et déraison. In 1963, Althusser gave a lecture on Foucault’s Folie et deraison to his seminar on structuralism. His notes, the only written record of his impassioned encounter with this text, suggest that he was particularly interested in the way Foucault defined culture not on the basis of the values it proclaimed, but through that which it rejected and refused. Althusser distinguished Foucault’s analysis from those of Husserl and Nietzsche, both of whom also theorized the necessary acts of repression by which a culture consti­tues itself. While Husserl demonstrated the forgetting and concealment of origins, and Nietzsche their destruction, Foucault’s work, according to Althusser, opens the possibility of thinking history without the category of origin, even if Foucault did not entirely escape the transendental temptation.

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